vrijdag 14 februari 2014

Patroon voor rokje in granny-stripe




We hebben weer leuke nieuw zomergarens
binnengekregen.
Als zo'n bestelling bij ons binnenkomt
krijg ik altijd een onbedaarlijke zin 
om er van alles mee te maken.
Helaas kan ook ik maar één ding tegelijk...

Meestal maak ik er een niet te groot object van.
Dan ben je tenslotte eerder klaar en 
des te sneller kun je weer aan het volgende beginnen ;-).

Één van de nieuwe garens is
"Saigon" van Katia.
Een heerlijke gladaanvoelende draad.
Ik ben er mee aan de slag gegaan
en maakte een rokje voor 
een klein meisje in de z.g. granny-stripe.
Het patroon heb ik zelf gemaakt
en zal ik hieronder plaatsen.









Het patroontje is geschikt voor een meisje
van ongeveer 1,5 á 2 jaar, maar kan makkelijk aan 
een andere leeftijd worden aangepast.





Een schulprandje onderaan om het 'af' te maken.




Ook maakte ik een bolerootje van hetzelfde garen,
 maar dat heb ik niet gehaakt, maar gebreid.








Het patroontje is van Drops
en is hier te vinden.




Samen vormt het een leuk setje:




En dan nu het patroon van het rokje:

PatroonRokje in granny-stripe.

Patroon is voor meisje van 1,5/2 jaar.
Materiaal: Haaknaald 3,5 mm. Garen: “Saigon” van Katia.

1.       Haak 87 lossen (of ander veelvoud van 3), sluit de toer met een halve vaste in de beginlosse.
2.       1 Losse, haak in elke losse 1 vaste, sluit de toer met een halve vaste in de beginlosse van de toer. ( 87 vasten). De beginlosse telt niet mee als steek.
3.       2 Lossen, haak in elke vaste 1 stokje, sluit de toer met een halve vaste in de 2e beginlosse.
4.       3 Lossen, haak in elk stokje een dubbel stokje en sluit de toer weer met een halve vaste in de 3e beginlosse van deze toer.  In deze toer kun je later een koordje of lint rijgen.
5.       2 Lossen, haak in elk dubbel stokje een stokje, sluit de toer met een halve vaste in de 2e beginlosse.
6.       1 Losse, haak in elk stokje 1 vaste, sluit de toer met een halve vaste in de beginlosse ( 87 steken). Hecht af.
7.       Begin met een nieuwe kleur. Er wordt nu verder gehaakt in z.g. granny-stripes. Begin de toer met 2 lossen (let op: deze lossen tellen voortaan wel als 1e stokje!) 1 stokje in de 1e vaste van de vorige toer,* 2 vasten overslaan en in de volgende vaste 3 stokjes haken*, herhaal wat tussen de sterretjes staat  tot er nog 3 steken over zijn. 2 Vasten overslaan, 1 stokje in de laatste vaste van de vorige toer. Sluit de toer met een halve vaste in de 3e beginlosse van deze toer.  Hecht af.
8.       Begin met een nieuwe kleur en haak 3 beginlossen tussen een van de de 3-stokjesgroepjes van de vorige toer, haak nog 2 stokjes tussen dezelfde stokjesgroepjes, * 3 stokjes overslaan en weer 3 stokjes tussen twee stokjesgroepjes haken*, herhaal wat tussen de sterretjes staat tot je weer bij het groepje met de beginlossen bent, sluit de toer met een halve vaste in de 3e beginlosse. Hecht af. 

            Herhaal toer 8 tot toer  17 en haak dan i.p.v. 3 stokjes  4 stokjes tussen de stokjesgroepjes van de vorige toer. Haak verder  tot er ongeveer 24 toeren in granny-stripe gehaakt zijn.
            Wil je een recht  rokje haak dan het hele rokje met 3-stokjesgroepjes.
      Haak 1 losse,  1 vaste in elk stokje én in de ruimte tussen de stokjesgroepjes, en sluit de toer  met 1 halve vaste in de beginlosse.    
            Haak 1 losse, sla 1 vaste over ,* haak in de volgende vaste 5 stokjes, sla 1 vaste over en haak 1 vaste in de volgende vaste*, herhaal wat tussen de sterretjes staat de toer rond.  Sluit met 1 halve vaste in de beginlosse van deze toer.
            Afhechten en draadjes wegwerken.
            Rijg een koordje of lint door de toer met de dubbele stokjes, en klaar is het rokje!       


Het patroon mag zonder mijn toestemming niet voor commerciële doeleinden gebruikt worden!

       
              Veel haakplezier!  
    
                                                             







17 opmerkingen:

  1. Heel mooi! Dit ga ik ook eens proberen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Erg mooi wil het ook eens gaan proberen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Bedankt voor het patroon, ik heb jouw links op mijn site gezet.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. ik heb nog nooit een rokje gehaakt en ga het proberen.....bedankt!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik ben nu bezig met gemêleerde draad dus hoef niet van kleur te wisselen hoe doe jij dat kleur wisselen

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hij is trouwens top het rokje echt leuk

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Heel leuk, hoe pas ik het rokje aan mijn dochter word in juni 3

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Heb inmiddels al meerder rokjes gemaakt en de kleintjes zijn er allemaal super blij mee :-) Het is ook een heel fijn patroontje om te maken. Dank je wel!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. heb het rokje gemaakt van restjes catania katoen dat ik nog had liggen is super mooi,dank u wel

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hallo, ik ben het aan het proberen om het rokje te haken, met haaknaald 3 en gebruik Phil coton 3! Maar ik krijg er wel flinke gaten in zeg maar.. Doe ik het dan verkeerd?? Of heb ik verkeerde haaknaald? Ik zou graag dit rokje willen maken, hij is super mooi�� groetjes Annelies

    BeantwoordenVerwijderen
  12. ik heb haaknaald 4 gebruikt en het is prachtig geworden

    BeantwoordenVerwijderen
  13. hallo allemaal hoeveel garen heb ik nodig van iedere kleur wie kan me hiermee helpen alsjeblieft! reageer op mijn email: paulientje18@hotmail.com

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Kwam je patroon tegen, zooo blij mee!! Dank je!🤗

    BeantwoordenVerwijderen