vrijdag 26 juli 2013

Babymutsje 2.











Omdat het zo'n leuk tussendoorwerkje is,
haakte ik nóg een babymutsje.
Dit is wel echt een patroon voor een meisje,
en is bedoeld voor een pasgeboren kindje.
Als je het groter wilt maken kan dat
vrij eenvoudig door dikker garen en
een grotere haaknaald te gebruiken.

Het patroon was weer in het engels, 
dus heb ik het, voor het gemak, maar vertaald.
Ik haakte met Bravo Baby, van Schachenmayr.

De bloem op het mutsje, staat niet
vermeld op het patroon, maar er
zijn genoeg gratis patroontjes van bloemen
op internet te vinden.









Babymutsje, schelppatroon.
Benodigdheden:
Haaknaald 3,5 mm.
Garen hierbij passend, b.v. Bravo Baby van Schachenmayr.

Gebruikte steken:
st= stokje,hst= half stokje, l= losse, hv= halve vaste, v= vaste
V-st. in dit patroon: (st, l, st) in één steek of ruimte gehaakt.

5 l, sluit met hv tot een ring.

*Toer 1: 4 l, *st in de ring, 1 l* 11 keer. Sluit met hv in de 3e l van de beginlossen.

*Toer 2: hv in de 1e 1-losseruimte, 4 l, st in dezelfde losseruimte, V-st in elk 1-losseruimte rondom. Sluit met hv in de 3e beginlosse.

Toer 3: hv in de 1e 1-losseruimte, 3 l, 2 st in dezelfde ruimte, 1 l, * 3 st in vlg V-st, 1 l* rondom haken.. Sluit met hv in de 3e beg.l.

Toer 4: hv in het 2e st van de 3-stokjesgroep, 6 l, 1 st in dezelfde steek, 1 l, *(st, 3 l, st) in het 2e st van de 3-stgroep, 1 l* rondom haken. Sluit met hv in de 3e l van de beg. l.

Toer 5: hv in de losseruimte, 3 l, 4 st in dezelfde ruimte, 5 st in elke 3-l boog rondom haken. Sluit met hv in de 3e beg l.

Toer 6: hv in het 3e st van de 5 st-groep, 6 l, st in dezelfde ruimte, 1 l, *(st,3 l, st) in het 3e st van de 5 st-groep, 1 l* rondom haken. Sluit met hv in de 3e beg l.

Herhaal toer 5 en toer 6 tot er  12 toeren gehaakt zijn.

Maak een schelp in de 3-l boogjes  als volgt:
(1 v, 1 hst, 3 st, 1 hst, 1 v) in elk 3-l boogje haken rondom.
Hecht af.

Er kan evt. nog een bloem, knoop of iets anders op het mutsje gemaakt worden ter versiering.

Dit patroon is een variatie op het engelse patroon dat je hier kunt vinden:



Veel haakplezier!




4 opmerkingen:

  1. Wat een schattig mutsje. Jammer dat er geen baby op dit moment in de familie is, anders zou ik er zo aan beginnen.
    Erg mooi met dat roosje !

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Schattig....ben hem nu aan het haken voor mijn eerste kleinkind, een meisje, die in december verwacht wordt!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Schattig begint meteen voor een ver achternichtje

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Zou je deze patroon ook voor mij kunnen vertalen zobder afkortingen ik heb dyslexie en kan heel moeilijk afkortingen lezen dan ben ik direct uit de patroon en gooi ik mijn haak of brei werk gauw aan de kant en hebt u ook makkelijke patronen van knuffels wil graag een bteien/haken voor mijn dochtertje van 9 maand groetjes diana

    BeantwoordenVerwijderen