woensdag 4 september 2013

Dames en meisjesmuts






Zo langzamerhand komt de herfst weer in zicht.
Met het oog daarop haakte ik
alvast een paar mutsen.
Vandaag plaats ik het vertaalde patroon
van de Schelpmuts.
Het origineel is hier te vinden.



Meisjesmuts in schelppatroon.







Damesmuts in schelppatroon.






M'n dochter showt de damesmuts hier, 
maar wilde niet herkenbaar zijn dus heb ik
maar even een gezicht in getekend...;-)


Hier volgt het vertaalde patroon.
Vind je fouten dan hoor ik dat graag.
   



Schelpenmuts


Afkortingen:
 beg= begin                         v= vaste
 l= losse                              hv= halve vaste
stk= stokje                         st= steek
dstk= dubbel stokje           [-]= wat tussen haakjes staat

Dit patroon kan makkelijk veranderd en geschikt gemaakt worden voor een klein kind of baby.
Voor een babymuts volg je het patroon t/m de 3e toer en herhaal je toer 2 en 3 tot de gewenste lengte. Voor een peuter of kleuter volg je het patroon tot de 5e toer, maar verwissel je de dubbele stokjes voor stokjes. Herhalen tot de gewenste maat.

Instructies:

5 l, sluit tot een ring met een hv.

*Toer 1:  3 l (telt als een stk), 13 stk in de ring, sluit met een hv

*Toer 2:  3 l, 1 stk in dezelfde st. 1 v, [ 3 stk in vlg st, 1 v] herh [-] 5 maal, 1 stk in de hv van toer 1, en sluit in de beg l met een hv.   Totaal zijn er 7 kleine schelpen.

*Toer 3:  1 l, 1 v in dezelfde st. Sla 1 st over [ 5 stk in de v van toer 2 –tussen de schelpen-, sla 1 st over, 1 v in het midden van de schelp van de vorige toer]. Herhaal [-] 6 maal en sluit de toer in de beg l met een hv.

*Toer 4:  4 l (telt als een dstk), 3 dstk in diezelfde st, sla 2 st over, 1 v in het midden van de schelp, sla 2 st over, [ 7 dstk in de v van de vorige toer –tussen de schelpen- , sla 2 st over, 1 v in het midden van de schelp]. Herhaal [-]  5 maal, 3 dstk in de beg v, en sluit met een hv.

*Toer 5: 1 l, 1 v in dezelfde st, sla 3 st over, [ 9 dstk in de v van de vorige toer –tussen de schelpen-, sla 3 st over, 1 v in het midden van de schelp]. Herhaal [-] 6 maal en sluit de toer met een hv in de beg l.

*Toer 6 :4 l (telt als een dstk), 4 dstk in dezelfde st, sla 4 st over, 1 v in het midden van de schelp, sla 4 st over, [ 9 dstk in de v van de vorige toer –tussen de schelpen-, sla 4 st over, 1 v in het midden van de schelp]. Herhaal [-] 5 maal, 4 dstk in de beg v en sluit met een hv.

*Toer 7-12: Herhaal toer 5 en toer 6 nog 3 maal (tot toer 12).

*Toer 13: 1 l, 1 v in dezelfde st, sla 3 st over, [ 9 dstk in de v van de vorige toer-tussen de schelpen-, sla 3 st over, 1 v in het midden van de schelp]. Herhaal [-] 6 maal, sluit de toer met een hv in de beg l en hecht af.

Eventueel kun je, als de muts wat wijd uitvalt, na de laatste toer nog enkele toeren v haken. Minder in de 1e v toer aan weerszijden v.h. midden van de schelpen 1 st. door 2 v samen te haken.

Hoe groot de muts uitvalt hangt af van het garen en de haaknaald die je gebruikt.
De gele meisjesmuts is gehaakt met  Merino Aran van Katia en haaknaald 5 mm. volgens bovenstaand patroon.
De damesmuts is gehaakt met Alpacotton, ook van Katia, en haaknaald 5,5 mm. ook volgens bovenstaand patroon, maar dan met 2 toeren v extra.

De bloem staat niet op het originele patroon, maar hieronder staat het diagram van de bloem die ik op de meisjesmuts haakte
Je haakt eerst de grote afbeelding, daarna haak je de kleinere bloem en plaatst die op het hart van de grotere bloem. 




Het originele diagram vind je hier.



Veel plezier met het maken van de muts!








7 opmerkingen:

  1. Ik ben zelf geen mutsen-mens maar ik vind hem wel prachtig gemaakt, ook de bloem is gaaaaaaaaf!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hallo Nellie, het is oke hoor van de foto...leuke mutsen!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi,
    Ik heb het patroon van de volwassenen gebruikt, maar met cataniakatoen gehaakt en haaknaald 4. Nu blijkt het nog steeds te klein voor een kindje van 3. Kan ik ergens in het begin vergroten zodat de muts ruimer wordt?

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hallo ....ik kom niet helemaal uit het patroon met name toer 5/6 bij toer 5 staat sla 3st over en bij toer 6sla 4st over..maar bij toer 5 kom ik niet op de top voor een vaste st... Graag een reactie op mijn vraag ...mvg Letty Hoffmann

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik heb dezelfde vraag als Letty als ik toer 5 en 6 blijf herhalen na de eerste toer 6 kom ik net met vaste in midden vsn de schelp uit? Hoe moet ik het patroon na toer 6 verder lezen dus hoe gaat toer 7 tot en met 12 door? Groet Saskia (en Marc)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Sorry ik bedoel ik kom niet met de vaste in het midden van de schelp uit als ik toer 5 na toer 6 doe om zo toer 7,8,9 etc tot 12 te haken groet Saskia en Marc

    BeantwoordenVerwijderen