vrijdag 27 september 2013

Babyschoentjes





Al een poosje had ik een patroon
apart gehouden voor 'als ik eens zin had'.
Deze week voelde ik me niet erg fit, 
en dacht: kom laat ik nu de daad eens bij het woord voegen.
Een leuk klein projectje om te doen.


Ik maakte dus 2 paar babyschoentjes,
één paar voor een jongetje,
en één paar voor een meisje.







Ik haakte met Bravo acrylgaren.
Als je met 2 kleuren werkt heb je van iedere kleur 1 bol nodig.
Werk je met één kleur heb je genoeg aan 1 bol. 

Deze jongensschoentjes haakte ik met haaknaald 4 mm.




De meisjesschoentjes haakte ik met haaknaald 4,5 mm.



Wil je ze ook haken?
Het originele patroon is in het engels.
Om het gemakkelijk te maken vertaalde ik het, voor de
mensen die dat lastig vinden, in het nederlands.

Het patroon geeft aan dat de schoentjes geschikt zijn voor 
baby's van 6-12 mnd., maar ik denk dat de meeste baby's er 
dan wel uitgegroeid zullen zijn.
Dikker garen en een grotere haaknaald zullen 
het schoentje groter maken.



26-11-2015:

Omdat ik veel mails met vragen over het patroon kreeg,
heb ik het nogmaals beschreven,
maar dan uitgebreider.
In de hoop dat het nu duidelijker is...:



BABY BOOTIES

Haaknaald  4.0 mm. Garen geschikt voor deze naalddikte in 2 kleuren.


Afkortingen:
l= losse,  v= vaste,  hv= halve vaste,  hst= half stokje,  st= stokje,   stk= steek/steken,  vlg= volgende.
Mindering: Zet van 2 opeenvolgende stk. de voorste lussen op de haaknaald en haak ze tot één vaste.





Start met kleur 1

10 l. v in 2e l v.a. de haaknaald, v in de vlg 7 l, 5 v in de laatste l. Haak door aan de andere kant van de lossenketting, 8 v, sluit met een hv in de eerste v (21 v) 2 l.

*Toer 2 : hst in dezelfde st als de 2 lossen, 2hst in vlg stk, hst in vlg 6 stk, 2 hst in vlg 2 stk,  hst in vlg 2 stk, 2 hst in vlg 2 stk,  hst in vlg 6 stk, 2 hst, hst in de laatste stk. Let op: de laatste steek wordt gehaakt in de steek waar je de beginlossen van deze toer in haakte! Sluit de toer met een hv in de 2e beginlosse, 1 l. (28 stk, de beg. lossen niet meegerekend)


*Toer 3 : 1v in de vlg stk (dus niet in de stk waar je de losse in haakte),in de vlg 9 stk 1v, 2 v in vlg 2 stk, 2 hst in vlg 5 stk, 2 v in vlg 2 stk, v in vlg 10 stk (laatste stk weer in de stk waar je de beginlosse haakte), sluit de toer met een hv in de beginlosse, 1 l. (38 stk, zónder de beginlosse)


*Toer 4 : Haak alleen in de achterste lussen en begin net als de vorige toer in de stk ná de beginlosse, 1 v in iedere stk (de laatste weer in de stk waarin je de beginlosse haakte). Sluit de toer met een hv in de beginlosse van deze toer,1l.  (39 v, beg.losse niet meegeteld)


*Toer 5: Als vorige toer (40 stk)

Lukt het je niet om aan de 40 stk te komen in deze toer, haak dan gewoon een vaste extra in de laatste steek, maar als je haakt zoals hierboven beschreven kom je echt op 40 stk.

Wissel naar kleur 2


*Toer 6:  v rondom haken, deze v worden dieper gehaakt, net boven de zichtbare lussen van toer 4. Sluit de toer niet, haak géén beginlosse voor de vlg toer! (40 v)


*Toer 7: Nu wordt er weer in beide lussen gehaakt, v in elk van de vlg 40 stk., sluit de toer in de 1e v van deze toer, 1 l. (40 v)


*Toer 8: Begin in dezelfde stk als waar je de laatstgenoemde losse van toer 7 in haakte. 12 v, [minder 1 v (zie boven), v in vlg 2 stk] 4x, 12 v, *sluit de toer in de 1e v van deze toer, 1 l.*  dit laatste doe je vanaf nu aan het einde van elke volgende toer! (*-*) (36 stk)


*Toer 9: 14 v, begin steeds in de vaste waarin je de voorgaande toer afsloot en de losse haakte, dit geldt ook voor alle volgende toeren! 1 v mind., v, 1 v mind., v, 1 v. mind., 14 v, sluit de toer, 1 l. (33)


*Toer 10: 10 v, 6 v mind., 11 v, sluit de toer, 1 l. (27)


*Toer 11: 10 v, 3 v mind., 11 v, sluit de toer, 1 l. (24)


*Toer 12: 10 v, 2 v mind., 10 v, sluit de toer, 1 l.(22v)


*Toer 13-16: v rondom haken, toer sluiten, 1 l. (22 v) (aan het eind van toer 16, kleur wisselen)


Wissel naar kleur 1


*Toer 17: v rondom haken, sluit de toer, 2 l. (22 v)


*Toer 18: hst rondom haken, 1 l.


*Toer 19: v rondom haken,  2 l.


*Toer 20: hst rondom haken, 1 l.


*Toer 21: v rondom haken, 2 l.


*Toer 22: hst rondom haken (22 hst)


Draad afknippen en afhechten. Vouw  de rand (toer 17-22) om.




Patroon klein 5-bladig bloempje voor op het meisjesschoentje:

Magische ring, of haak 4 l en sluit die tot een ring.10 v in de ring, sluit de toer, 1 l. In de vlg stk: (hst, st, hst) allen in één stk, 1 l en hv in de vlg stk, 1 l - herhaal rondom. Afhechten. Laat een stuk draad hangen om de bloem mee vast te zetten.










Het originele patroon is hier te vinden:



Veel plezier met het haken van deze schoentjes!




36 opmerkingen:

  1. heel erg bedankt voor het delen en vertalen Nellie, dat is een leuk project om te maken!
    groet, Tineke

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een mooie slofjes heb je gemaakt. en bedankt voor het patroontje.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ziet er echt super leuk en vooral ook lief uit. Groetjes, Amarins

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een mooie schoentjes. Mooie kleurencombinatie ook. Bedankt voor het maken van het patroontje.
    Misschien ga ik het ook wel proberen. Ik ben juist van de week bezit met het breien van babysokjes.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. leuke slofjes.. ik ga ze snel maken! bedankt voor het patroontje!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat een leuke slofjes,en handig dat je het patroon vertaalt hebt.Weer een leuk idee voor een kraamcadeautje.
    Groetjes Gea

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Leuk patroon. Hij valt bij mij met naald 4 redelijk klein uit. Ik heb wel nog 1 vraagje. Gebruik je hertzelfde patroon voor zowel het rechter voetje als linker voetje? De zool lijkt nu heel erg voor het rechter voetje.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb de tweede slof op dezelfde manier gehaakt. Als j ze aandoet bij een pop, maakt het niet meer uit wat links en rechts is.http://haakblog.wordpress.com/2013/10/06/nieuwe-slofjes/

      Verwijderen
  8. Bedankt voor het patroon...superleuk!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Goedemorgen, ik heb even een vraag hoe lkan ik het beste die 6v minderen haken (toer 10)? Als ik alles in 1x haakt krijg ik een gaat aan de bovenkant. mvg Bianca

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het is inderdaad de bedoeling dat u 6x 1 steek mindert op de manier die is
      beschreven (dus 6x 2 steken samenhaken).
      Het kan dat het slofje een beetje bol en breed is, maar dat trekt later
      wel weer goed.

      Hopelijk komt u er nu uit zo!

      Verwijderen
    2. hartelijk dank voor de oplossing! Heb mijn collega blij gemaakt en mijn nieuwe buurjongetje ook! Tip: bij de Action kun je kleine houten knijpertjes kopen. Ik heb ze in het midden met knijpertje vastgemaakt en in cellofaan folie verpakt. Leuke strik erom heen en het wordt een heel groot kado :)

      Verwijderen
  10. hoeveellosse moet ikopzetten om een zooltje voor een voetmaat van 10 cm te maken

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Heel hartelijk bedankt voor dit patroon, ik heb ze net af. Om een andere maat te haken moet je gewoon even proberen met garens,naalddiktes en steken.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Goedendag,
    wat leuk, ik ga ze proberen!
    welk garen hebt u gebruikt? Geen katoen toch...?

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Super leuk zeg. Ook maar eens proberen te maken.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Bedankt voor het delen van deze Super stoere babyslofjes ik ga ze maken voor mijn vriendin haar kleinzoon ze zal er erg blij mee zijn

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Hoi even vraag over toer 8 ik kom er niet uit lijkt wel of ik vasten over hou. Gr. Kitty

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Ik ben er ook niet uit gekomen, na 10 maal het schoentje uit gehaald te hebben also ook een vriendin van mij kon het niet, dus geen baby schoentjes.
    Baby moet nu met bloten voetjes verder.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Erg leuk!

    Ik weet niet of u meer handgemaakte spullen maakt?

    Ik zou u graag verwelkomen op mijn platform www.shopinashop.nl (een creatief marktplaats)

    U kunt gratis aanmelden en gratis producten plaatsen en u betaald niets zolang u niets verkoopt! ( dat is toch mooi!)

    Voor meer informatie: info@shopinashop.nl

    Met vriendelijke groet,

    Shop in a Shop

    BeantwoordenVerwijderen
  18. He he, eindelijk gelijke slofjes kunnen maken..... heb het al zo vaak geprobeerd, maar dan viel toch het 2e slofje groter of kleiner uit. Nu eindelijk 2 dezelfde slofjes (mede door jou duidelijke patroon, en heel goed tellen) straks voor de kleine! Er gaan er nog veel komen, in alle kleuren van de regenboog! Super bedankt!

    BeantwoordenVerwijderen
  19. ik weet hoe de steken zijn, kan alleen heel slecht patroon lezen, als ik steek en rij zie gaat het prima maar geschreven...waar en hoe kan ik evt patroon leren lezen. er worden nu zo veel kindjes geboren en lijk me leuk om die slofjes te maken 1 gemaakt kan ik het wel uit mn hoofd. hoop dat iemand me kan helpen ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  20. is het soms niet mogelijk om de steken te tekenen in een patroontje, kan moeilijk weg met de zool, als je spreekt over 2 halve stokjes in de volgende 2 steken wil je dan zeggen per steek 2 halve stokjes breien, sorry al 5 keer herbegonnen

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Kun je mij toer 8 van de babyschoentjes uitleggen? Van 40 steken naar 36 steken en ik hoef er maar 32 te haken, wat doe ik fout?
    Groetjes Gerda

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Daar loop ik ook tegenaan. Weet je de oplossing al?

      Groetjes Jaqueline

      Verwijderen
    2. Hoi Jaqueline en Gerda,
      Is makkelijker dan het lijkt:
      Eerst 12 vasten haken, dan 1 vaste minderen, dus 2 vasten tegelijk haken = 1 minderen.
      dan haak je 2 vasten in de 2 volgende steken.
      Dan weer 1 vaste minderen en 2 vasten in volgende steken, dit totaal 4 x en dan weer 12 vasten.
      Dan heb je dus 4x geminderd = 36 steken in 32x haken

      Verwijderen
  22. Wat zijn ze schattig. Ik heb even een vraagje, ik wilde de schoentjes maken voor een pasgeboren baby met phildar katoen 3 kan dit met naald 2,5 zou het dan passen?

    BeantwoordenVerwijderen
  23. dank je wel voor t herschrijven van t patroon, ook ik kreeg een soort twee rechter slofjes maar dat maakte bij t dragen niets uit.

    BeantwoordenVerwijderen
  24. ik zit al met het begin. Hoe kom ik aan 21 vasten.

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Dankjewel voor het delen van dit patroon. Ik ga ze voor mijn kleindochter maken. Nappa zooltje eronder; glijdt ze niet uit met lopen.

    BeantwoordenVerwijderen
  27. hoi, heeft u ook een patroon van deze slofjes voor als ze 18 maanden zijn.
    Ik vindt het slofje zo leuk en wil het graag voor me nichtje willen maken.

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Fijn dat je zoveel Engelstalige patroontjes in het Nederlands hebt vertaald. Zo heb ik ook de kans om meer spulletjes te haken. Vooral omdat er ook hoofdzakelijk wat kleinere haakpatronen te vinden zijn.
    Dat er gestopt is voordat het teveel werd kan ik me goed voorstellen, het moet voor iedereen leuk blijven om het te doen. maar blijf het natuurlijk toch jammer vinden en kijk toch, zo nu en dan, om te zien of er heeeeeeeel misschien een leuk patroontje geplaatst is.
    Met hartelijke groet, Joke

    BeantwoordenVerwijderen
  29. Schattige schoentjes. Ik begrijp die 1 of 2 lossen aan het eind niet. Waar is die voor ? Moet dat persé ?

    BeantwoordenVerwijderen