woensdag 12 juni 2013

patroon gehaakt jurkje







Vorige week haakte ik een jurkje 
en een mutsje voor de baby.
Het was een heel leuk werkje om te doen.
Omdat het patroon in het engels 
geschreven is heb ik het, 
voor het gemak, in het
nederlands vertaald.
Mochten er fouten in staan,
dan hoor ik het graag.
Zelf haakte ik met het garen 'Planet' van Katia,
maar er zijn natuurlijk nog meer mogelijkheden.
Kleurverdeling etc. kan naar eigen 
invulling gedaan worden.





Het patroon voor het mutsje hoop ik ook binnenkort te vertalen
en te plaatsen.




Baby Girl Sleeper Set.

Dit patroon is door mij vertaald uit het engels en tegelijkertijd aangepast.
Het  is te vinden op www.ravelry.com

Maat: 0-3 maanden.
Materiaal:  garen geschikt voor haaknaald 5 á 5,5 mm.
Speciale steek:  Schelpje (2 stokjes,1 losse, 2 stokjes in één steek)

Beginnen met het haken van 40 lossen
1*  1 Stokje in de 3e losse vanaf de haaknaald en in de volgende 3 lossen, 3 stokjes in de volgende losse (=hoek), 1 stokje in de volgende 7 lossen, 3 stokjes in de volgende losse (hoek),  1 stokje in de volgende 11 lossen, 3 stokjes in de volgende losse (hoek), 1 stokje in de volgende 7 lossen, 3 stokjes in de volgende losse (hoek), 1 stokje in de laatste 5 lossen, 3 lossen (= beginstokje voor de volgende toer), het werk keren. (47 st)

2*  Stokje in de volgende 5 steken, hoek(=3 stokjes in 1 steek), stokje in de volgende 9 steken, hoek, stokje in de volgende 13 steken, hoek, stokje in volgende 9 steken, hoek, stokje in de laatste 6 steken, 3 lossen keren. (55 st)

3*Stokje in de volgende 6 steken, hoek, stokje in de volgende 11 steken, hoek, stokje in volgende 15 steken, hoek, stokje in volgende 11 steken, hoek, stokje in de laatste 7 steken, 3 lossen, keren. (63 st)

4* Stokje in volgende 7 steken, hoek, stokje in de volgende 13 steken, hoek, stokje in volgende 17 steken, hoek, stokje in volgende 13 steken, hoek, stokje in de laatste 8 steken.  (71 st) Het werk NIET keren maar in de 3e beginlosse van de toer 1 halve vaste haken. Vanaf nu wordt er rond gehaakt.

5* 3 Lossen,1 stokje, 1 losse, 2 stokjes in de eerste steek haken.   *Sla 1 steek over en haak een schelpje in de volgende steek (=2 stokjes, 1 losse, 2 stokjes in één steek)*  Herhaal *-* tot het einde van de toer. Sluit de toer met een halve vaste in de 3e beginlosse.

6* In deze toer worden de armsgaten gevormd. 1 Losse, 1 halve vaste in het 1-losse boogje van het 1e schelpje van de vorige toer, 3 lossen, 1 stokje, 1 losse, 2 stokjes in hetzelfde boogje.( Haak daarna schelpjes in de lossenboogjes van de schelpjes van de vorige toer). Haak schelpjes in de volgende 4 schelpjes, sla 8 schelpjes over, schelpje in volgende 10 schelpjes, sla 8 schelpjes over, schelpje in volgende 5 schelpjes. Sluit de toer met een halve vaste in de 3e beginlosse van de toer.

7-12* : 1 Losse, 1 halve vaste in het 1-losse boogje van het 1e schelpje (3 lossen, stokje, 1 losse, 2 stokjes in hetzelfde boogje). Haak schelpjes in alle schelpjes van de vorige toer. Sluit de toer  met een halve vaste in de 3e losse van de beginlossen.

13-19*(of tot de gewenste lengte) Haak nu in elk schelpje i.p.v. 2 stokjes, 1 losse, 2 stokjes:    3 stokjes, 1 losse, 3 stokjes.
20* 1 Losse,* haak in het volgende schelpje 7 stokjes, 1 halve vaste tussen de schelpjes van de vorige toer*  herhaal *-* tot einde van de toer en sluit de toer met een halve vaste in de beginlosse.
Hecht af.

Haak rond de hals een toer vasten (niet te vast haken!) en langs de randen van het splitje. Haak tegelijkertijd een lusje van lossen bovenaan het splitje. Naai een knoopje aan.
Je kunt het jurkje nu naar eigen idee versieren: een bloemetje op het voorpand,  een lintje door de steken halen, enz..




                                                              Veel plezier er mee!







Maak je het jurkje in dunner garen, dan is het geschikt voor
een pasgeboren meisje.
Deze is gehaakt met Sammy van Scheepjeswol.










29 opmerkingen:

  1. Leuk patroon dank voor het plaatsen en vertalen!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. heel erg leuk maar zou graqg het mutsje ook willen malen maar kan het niet vinden op ravely gr betty

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het patroon van het mutsje zal ik binnenkort plaatsen.

      Verwijderen
  3. Heb je het al gezien? http://annemarieshaakblog.blogspot.nl/2013/06/link-your-stuff_29.html (nr. 163) ;)...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, dat heb ik gezien, ik heb het er n.l. zélf op gezet. ;-)

      Verwijderen
  4. hoi, kun je dit patroon voor mij aanpassen voor een meisje van 6 maanden en voor een meisje van 2 jaar?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wil je voor mij dit patroon voor een half jaar oud erop zetten?

      Verwijderen
  5. Toer 5 kom ik niet helemaal uit. Wat bedoel je met de eerste toer een stokje haken?!?! Ik krijg een golvend randje erlangs, maar is niet de bedoeling denk ik! Wat doe ik fout?

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Sorry, het staat aan het eind van toer 4 dat je het werk niet moet keren maar een halve vaste in de 3e losse moet doen. Welke derde losse?

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik heb halve vaste gemaakt in de 3e losse aan het begin van de 4e toer.Kwam goed uit.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Na lang zoeken vond ik dit patroon. Ben hier ongelofelijk blij mee!!! Ik haak voor Stichting Still. Zij maken foto's voor ouders waar het kindje veel te vroeg wordt geboren. Hier zijn in de confectie geen kleertjes voor te vinden. Nogmaals BEDANKT!!!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Jeeeemig Íngrid!
      Hóe ongelooflijk lief is dat! Als er een kindje zo’n 40 jaar geleden (veel) te vroeg geboren was, kon je het in de grijze container doen. Ik werd eens ‘s nachts door mijn inmiddels overleden zusje gebeld....ze zei: “ik ben bevallen en híj (de vader) wil niet komen. (Hij was bakker). Ik als een spéér naar haar tie natuurlijk.....de tranen lopen nóg over mijn wangen.......wat een práchtig, teer, nog doorzichtig klein jongetje! Gewikkeld in de mooiste Dirk heb ik hem inderdaad maar in de container gelegd...heel voorzichtig. Als het nu nóg zo was ging ik met het stilgeboren kind naar Burgerzaken en zou hem op de balie leggen!!! Ik word wéér boos over hoe het er toen aan toe ging. Als ik straks beter kan haken geef ik me op! Bedankt Ingrid....ik heb geen idéé of dat hier kan en mag, maar ik doe het gewoon! Knuffel van Annet

      Verwijderen
  9. Hoe kan ik dit jurkje groter maken? Vindt het patroon zo leuk. Ik haak op naald 2,5 dus als ik dit patroon aanhoud krijg ik een poppenjurkje 😀
    En ik wil graag een baby jurkje

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Haak je het jurkje meteen in het rond rond mv g josee

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hallo dames, nu pas patroon van babyjurkje gezien en het is prachtig. Kan je dit ook uitschrijven voor een meisje van 1 jaar aub? Je zou me daar een enorm plezier mee doen. Alvast bedankt om hierop zo spoedig mogelijk te reageren.
    Email: brem1@skynet.be

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Ik zou het jurkje graag voor 7 maand willen haken,wat verander ik dan aan het patroon.Meerdere steken of i.d.? Ik zou het graag horen Alvast bedankt

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Welke naald zou ik moeten nemen voor een baby born pop?
    Alvast bedankt,

    Groetjes Marleen ����

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Ik heb net toer 4 gedaan en een halve vaste gedaan om aan de 5de toer te beginnen maar ben je zeker dat de halsopening breed genoeg is voor het hoofdje?

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Met hoeveel steken moet je hem een maar vergroten, ik heb reken dyslexie kom er niet uit

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Hallo, ik zit bij toer 7 en daar staat dat ik in elk schelpje van de vorige toer schelpje moet haken, maar moet ik dan in elk boogje een schelpje haken??? Ik krijg nu een golvend randje dit klopt denk ik niet... Graag zsm antwoord:)

    BeantwoordenVerwijderen
  18. in toer 1 is volgens mij een foutje geslopen.
    Na het 1e stokje moeten er geen 3 maar 4 stokjes worden gehaakt.
    Klopt dat?8

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Heel mooi ik ben het nu aan haken dank je wel

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Vele jaren later heb ik er toch weer plezier van. Bedankt

    BeantwoordenVerwijderen