donderdag 27 juni 2013

Patroon babymutsje







                       Patroon voor gehaakt mutsje, vertaald uit het engels:











Mutsje voor pasgeborene  in de  ‘V- steek’.

Ik gebruikte het garen Planet van Katia, en haaknaald  4,5. Hierdoor is het mutsje wat groter uitgevallen.  Het originele patroon geeft haaknaald 3,5 mm aan.

Een V-steek wordt op de volgende manier gehaakt:
1 stokje, 1 losse, 1 stokje in één steek  of ruimte gehaakt.

In dit patroon worden de V-steken gehaakt:
in de V-steken van de vorige toer (dwz in de 1-losse boog tussen de 2 stokjes) en  
in de ruimte tussen 2 V-steken van de vorige toer.

Haak 5 lossen, sluit met een halve vaste tot een ring.

Toer 1: 4 Lossen, *Stokje in de ring, 1 losse* 11 keer. Sluit met een halve vaste in de 3e losse van de 4 beginlossen.

Toer 2: Halve vaste in de volgende 1-losse boog, 4 lossen, stokje in dezelfde losseboog, V-steek in elke 1-losseboog in deze toer. Sluit met een halve vaste in de 3e losse van de 4 beginlossen.

Toer 3: Halve vaste in de volgende 1-losseboog, 4 lossen, stokje in dezelfde 1- losseboog, V-steek in de volgende ruimte tussen twee V-steken van de vorige toer, *V-steek in de volgende 2 V-steken, V-steek in volgende ruimte tussen twee V-steken van de vorige toer* 5 keer, V-steek in volgende V-steek. Sluit met een halve vaste in de 3e losse van de 4 beginlossen.

Toer 4: Halve vaste in volgende 1-losseboog, 4 lossen, stokje in dezelfde 1-losseboog, V-steek in elke V-steek rondom. Sluit met een halve vaste in de 3e losse van de 4 beginlossen.

Toer 5-11: Als toer 4.

Toer 12: 1 Losse, *vaste in volgende V-steek, vaste in volgende ruimte tussen twee V-steken* rondom. Sluit met halve vaste in de beginlosse.
Afhechten.

Zelf heb ik er nog een schulprandje aan gehaakt:
1 Vaste, 3 lossen, 2 niet afgehaakte stokjes, 1 omslag en deze door de 3 lussen op de haaknaald halen.
1 Vaste overslaan, en bovenstaande handeling herhalen, dit doe je tot je weer bij de eerste steek bent. De toer sluiten met een halve vaste.

Het originele patroon is hier te vinden:

17 opmerkingen:

  1. Wat een mooi mutsje!
    Ik ben ook begonnen, maar ik begrijp niet wat er bedoeld wordt met;
    *V-steek in de volgende 2 V-steken,
    Het zou heel fijn zijn als iemand mij verder kan helpen. Groet, M.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het antwoord staat in de beschrijving:

      "In dit patroon worden de V-steken gehaakt:
      in de V-steken van de vorige toer (dwz in de 1-losse boog tussen de 2 stokjes) en
      in de ruimte tussen 2 V-steken van de vorige toer."

      Ik hoop dat het je nu duidelijk is.

      Verwijderen
  2. Wat een lief mutsje heb je gehaakt.Mooi zo'n zacht roze kleur.
    Groetjes Gea

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hallo,
    Ik vind het zo'n mooie steek, wat wat of hoe ik het ook doe, ik kom er niet uit.
    Als de v steek gemaakt wordt in bv toer 4, moet je dan de tussenliggende steek overslaan?

    Mvg. Jantina

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat klopt. Je haakt in die toer alléén in de V-steek, d.w.z. je steekt je haaknaald ónder de losse tussen de 2 stokjes, en haakt daar dan een nieuwe V-steek =
      1 stokje, 1 losse, 1 stokje.

      Verwijderen
  4. Bedankt voor de reactie, maar heb nog een vraag. (beginner in haken) ;-).
    Ik heb het idee dat er niet gemeerderd wordt, want het lijkt een koker te worden. Wat doe ik fout?

    Mvg. Jantina

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Meerderen doe je alleen in de 2e en 3e toer.
    Wat je fout doet kan ik moeilijk beoordelen zonder het werk te zien. Als je precies doet wat het patroon aangeeft moet het goed komen. Misschien is je garen te dun?

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Net het mutsje gehaakt! Echt super schattig!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik heb dit mutsje ook gehaakt, voor mijn dochtertje. Ik heb het haar de eerste dagen/weken zoveel mogelijk opgezet, het stond zo lief! Kreeg er dan ook veel complimenten over. Nog een grappige anekdote: mijn moeder had een foto van mijn dochtertje (met mutsje op) uitgeprint om haar kersverse kleindochter aan een aantal vrouwen te kunnen showen. Eén van die vrouwen wist niet dat ze weer oma was geworden en zei: "wat heb je een leuk haakpatroontje meegenomen, ga je een mutsje haken?" :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat leuk dat je zo veel plezier van het patroontje hebt gehad!

      Verwijderen
  8. als ik dit mutsje met katoen haak, moet ik dan nog een keer extra meerderen?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zelf heb ik het nog niet met katoen gehaakt. Als het gewone katoen (haaknaald 3,5 mm) is zou ik, denk ik, wel meerderen, bij de dikkere katoen (haaknaald 5mm) hoeft dat niet. Het hangt natuurlijk ook af van de grootte van het babyhoofdje!

      Verwijderen
  9. Een heel leuk mutsje, maar wat wordt er bedoeld met onafgehaakte stokjes, wat is dan de bedoeling?

    Groet Dettie

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Jammer dat er geen antwoord komt,dat is heel frustrerend.
    Ik loop ook vast met dit mutsje.
    De beschrijving laat echt te wensen over.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ik heb het mutsje zojuist gehaakt voor mijn as neefje of nichtje!(in wit zonder schulp randje). Hij is super schattig geworden! Bedankt voor het leuke patroontje!!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hoe groot is het mutsje normaal gesproken? Ik heb het idee dat de mijne vrij klein is, de omtrek is ongeveer 26 cm..

    BeantwoordenVerwijderen
  13. onafgehaakte stokjes: niet 2 keer door 2 lussen halen, maar 1 keer.

    BeantwoordenVerwijderen